איך כותבים סיפור? מדריך לכתיבת פרוזה, אורי פרץ שרון
קשה להאמין שספר כזה לא היה עדיין בעברית. וקשה להסביר כמה חשוב שהוא יצא לאור.
אחד החלומות שלי היה להיות תסריטאית ולפני כשלושים שנה כשנסעתי בפעם הראשונה לניו יורק קניתי לי מספר ספרים על תסריטאות. בעברית לא היה אפילו ספר אחד על כתיבה ובטח לא על כתיבת תסריט.
עשרים שנה אחרי בגיל ארבעים הגשמתי חלום ונרשמתי ללימודי תסריטאות בבית הספר לתסריטאות של עידית שחורי. גם אז עדיין לא היה ספרים על כתיבה ורק בשנה השנייה תורגם ספרו המפורסם של רוברט מקי "סיפור" על ידי נועה מנהיים ומקי עצמו הגיע לארץ והעביר את הסדנא המפורסמת שלו שנהניתי מאוד להשתתף בה.
אחר כך למדתי כתיבה בסדנת כתיבה מצוינת של הגר ינאי, וכמוני לומדים כתיבה בסדנאות רבים וטובים. התחלתי לכתוב בלוג, וסיפור לילדים וסיפורים ולערוך. אז עבור כל הכותבים ואלו שלומדים כתיבה בסדנאות, ואלו שחולמים לכתוב, סוף סוף יצא לאור מדריך כתיבה מצוין בעברית "איך כותבים סיפור", מאת אורי פרץ-שרון בהוצאת "כתיבה נוצרת".
"איך כותבים סיפור", הוא מדריך לכתיבת פרוזה יחיד מסוגו בעברית. הוא פרי מחקר ארוך ומאגד בעצם עשרות ספרים על תורת הכתיבה. הוא בודק ומדגים כיצד טכניקות וכלים מיושמים בכתביהם של טובי הסופרים בארץ ובעולם ומסיק מסקנות חדשניות על הכתיבה.
מלבד זה שהספר עונה על צורך חשוב שלא היה לו עד עכשיו מענה בעברית, אהבתי את הציטוטים היפים שבחר פרץ-שרון, ביניהם "בכתיבת רומן, אומר עמוס עוז ב"סיפור אל אהבה וחושך", סופר נדרש לקבל כרבע מיליון החלטות".
מה שהוא טוען למעשה שכתיבה היא מלאכה ו"על הכותב לשלוט במלאכת הסיפור, ככל שהוא יתמקצע בה, יתרחב טווח האפשרויות שלו, ובחירתו תהיה מיומנת יותר, וחשוב מכך- הבחירה שלו תהיה אינטואיטיבית…" זה נשמע כמו סתירה אבל האמת היא שככל שהכותב מיומן יותר כל כתיבתו חלקה ושוטפת יותר.
כתיבה היא אמנות וכמו כל צורות האמנות, ציור, פיסול, קולנוע, היא נשענת על מיומנות ויכולת טכנית הניתנות ללמידה. וכותב טוב הוא כותב המיומן במלאכת הכתיבה. אני מאוד מסכימה לתפיסה זו הרואה בכותב אמן ובעל מלאכה מיומן שמפתח ומשכלל את אומנותו לעומת התפיסה הרומנטית והנאיבית של הסופר כמי שיושב ומחכה למוזה שתאיר לו פנים.
כשהידע הופך למיומנות הוא מאפשר לנו להשתמש בשלל טכניקות סיפוריות, ולהעצים את האמת והמשמעות שבסיפור. כפי שכתב ארנסט המינגווי בעוד ציטוט שאהבתי "כולנו שוליות במלאכה שבה איש אינו הופך למומחה לעולם".
חשיבותו של הקורא
פרץ-שרון מדגיש את חשיבות הקורא, וזה עצה הטובה גם לבלוגרים ולבלוגריות שבינינו "מבטך צריך להיות ממוקד תמיד בקורא, זוהי, בפני עצמה, כל טכניקת הכתיבה" פורד מדוקס פורק
ספר מתקיים למעשה במרחב בינו לבין הקורא. מה שנכתב חייב להיקרא כדי לממש את ייעודו. בפרק השני שכותרתו מהי כתיבה טובה? מצוטט שוב המינגווי שסבור שתפקיד הסופר, הוא לספק לקורא חוויה מתוך הקריאה. כלומר, הקריאה היא אמת המידה שקובעת עד כמה סיפור הוא טוב.
בפרקים הבאים מפורטים תיאור העלילה והמבנים השונים שבה. תפקיד הדמויות בסיפור, הנושא הרעיוני של הסיפור, נקודות המבט של המספר, ובעצם כל מה שזקוק כותב לדעת כדי לכתוב סיפור. ולסיום אהבתי מאוד את הציטוט "כתיבה אינה אלא קריאה, רק במהופך." ג'ון אפדייק. משפט שמתאים מאוד לי ולכל הקוראים והקוראות שחולמים על כתיבה, אבל מעדיפים לקרוא, קריאה היא אחת ההתנסויות החשובות ביותר לרוצים לכתוב.